Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på spørsmålene våre kunder stiller oftest. Spørsmålene oppdateres jevnlig.

Hvordan blir jeg kunde hos TINE Handel?

Klikk på «Ny kunde?» til høyre i innloggingsfeltet. Dersom du allerede er kunde hos TINE, trykker du på «Opprett bruker», så vil du få tilsendt en e-post med brukernavn og passord. Om du ikke er registrert som kunde i TINE, trykker du på «Skjema for å opprette kundeforhold i TINE», fyller inn og sender.

Hva er TINEs salgsbetingelser?

Det er viktig at du som kunde er kjent med gjeldende salgsbetingelser, slik at du vet hvilke rutiner som gjelder i ulike situasjoner.

Vær spesielt oppmerksom på rutiner rundt kreditering, retur og ekspedisjonsgebyr ved ekstra-/hasteleveranser.

Ved spørsmål, ta kontakt med TINE Kundeservice på telefon 513 71 513 eller e-post kundeservice@tine.no.

Last ned salgsbetingelsene for TINE Salg Dagligvare her (pdf)

Last ned salgsbetingelsene for TINE Partner Servering her (pdf)

Last ned salgsbetingelsene for TINE KBS (Kiosk, Bensin, Service) her (pdf)

Last ned salgsbetingelsene for TINE Partner Industri her (pdf)

Innloggingen min fungerer ikke. Hva gjør jeg?

Ved innloggingsfeltet finner du funksjonen «Glemt passord». Klikk på denne og tast inn ditt kundenummer eller din e-postadresse, så vil du få tilsendt passordet. Skulle det fortsatt ikke fungere, kontakt TINE Kundeservice på telefon 513 71 513 eller på e-post: ks@tine.no.

Hvor finner jeg leveringsbekreftelse/følgeseddel?

Vi leverer ikke lenger fysiske følgesedler (koronatiltak), men du kan registrere mottakere for å motta dette på e-post – under Varslingsadresser.

Klikk på kundenavnet etter du er innlogget, for å få opp «Min profil».

Legg deretter inn e-postadresser til dem som ønsker å få tilsendt leveringsbekreftelse/følgeseddel:

Min profil - varslingsadresser - TH

Hvordan kan jeg endre leveringsadresse?

Gå til kontaktskjemaet og velg «Endring av faktura- eller leveringsadresse». Henvendelsen blir sendt til TINE Kunderegister.

Hvordan endrer jeg en enkeltordre?

Når du logger inn på TINE Handel, finner du ordreoversikten under «Meny» øverst på siden eller under «Ordre og faktura» på venstre side. For å endre en ordre, velger du ordren det gjelder ved å klikke på den og velge «Endre ordre». Når ordren er åpnet, kan du legge til varer, endre antall eller fjerne varer så lenge det er innenfor tidsfristen for bestilling. Endring av ordre er registrert når du sender inn bestillingen og kommer til siden med «Takk for din bestilling».

Hvordan kan jeg se at dere har mottatt ordren min?

Når du bestiller via TINE Handel, bestiller du rett inn i vårt ordresystem. Det vil si at når du har sendt inn ordren og fått tommel opp, så har vi den inne i vårt ordresystem. Når du sender inn ordre eller legger inn endringer, skal du umiddelbart kunne se dette i ordreoversikten din på TINE Handel. Du kan velge å motta ordrebekreftelse (under varslinger), og da vil du få et varsel med en gang vi har mottatt ordren i vårt ordresystem.

Vises alle mine ordre i TINE Handel, selv om jeg har ringt inn ordren?

Du vil finne en oversikt over alle dine ordre under «Ordre og faktura» - både ordre du har lagt inn i TINE Handel og ordre du har ringt inn.

Hvordan endrer jeg min fastordre?

Gå inn på «Ordre og faktura» på venstre side når du er innlogget i TINE Handel. Der finner du din fastordreoversikt. Du kan også finne den ved å gå på Meny og velge Fastordre.

Åpne den aktuelle fastordren (med den blå pilen til høyre) og klikk deretter «Endre ordre». Legg inn endringene og trykk «Bestill».

Hvordan stopper jeg fastordreleveransen i forbindelse med ferier og rolige perioder?

Hvis du ønsker et opphold i din fastordreleveranse, kan du legge inn pause de dagene du ikke ønsker levering. Dette gjør du ved å åpne fastordren i fastordreoversikten (blå pil til høyre). Klikk på «Legg til pausedager» og trykk deretter på de dagene du ikke ønsker levering. Dagene blir da markert med gult. Husk at du må legge inn pausedagene minimum fire dager før fastordren skulle vært levert.

Du kan også komme rett til kalenderen med pausedager ved å trykke på «Pausedager» i menyen.

Jeg står oppført med to fastordre, og den ene blir levert hver 14. dag. Er det mulig å stoppe kun den ene fastordren?

Du kan stoppe fastordren så lenge det er to separate ordre fordi disse er registrert som to uavhengige ordre. For å stoppe en fastordre, gå inn på «Ordre og faktura» på venstre side når du er innlogget i TINE Handel. Der finner du din fastordreoversikt. Åpne den aktuelle fastordren (med den blå pilen til høyre) og klikk deretter «Slette ordre».

Hva gjør jeg hvis fastordren min faller på en rød dag - blir varene levert neste virkedag?

Hvis fastordren faller på en rød dag, vil den ikke bli flyttet til en annen dag. Du kan sjekke nærmeste mulige leveringsdag på TINE Handel og legge inn en enkeltordre. Ønsker du hjelp til dette, kan du selvfølgelig kontakte TINE Kundeservice på telefon 513 71 513 eller på e-post: ks@tine.no.

Hvordan bruker jeg TINE Handel-appen? (se film med brukerveiledning)

Min bestilling har gått til manuell behandling. Hva menes med dette?

Det er ulike årsaker til at en ordre går til manuell behandling før den slippes gjennom. Dette kan komme av utestående fakturaer, kredittgrense, bruk av feil artikkelnummer el.l. som gjør at ordren må endres eller stoppes manuelt av TINE. Det vil derfor ta litt tid før du kan se om ordren er gått gjennom eller er slettet i ordreoversikten. Ønsker du ytterligere informasjon om status, anbefaler vi deg å ta kontakt med TINE Kundeservice på telefon 513 71 513 eller på e-post: ks@tine.no.

Hvordan melder jeg inn manko og reklamasjon?

Under Kontakt oss finner du et kontaktskjema, der du kan velge Reklamasjon, skrive hva det gjelder og sende inn. Du kan også gi beskjed om en reklamasjon ved å sende e-post til ks@tine.no. Dersom reklamasjonen gjelder kvalitetsfeil eller lekkasje, husk å skrive leveringsdag, antall, produksjonsnummer og holdbarhet på produktet det gjelder. Gjelder det en vare som ikke er levert, skriv dato det skulle vært levert, produkt/artikkelnummer og antall. På denne måten kan vi raskere håndtere din henvendelse. Vær oppmerksom på reklamasjonsfristen på 24 timer. Her er en oppsummert liste over hva som skal være med.

Hvor finner jeg reklamasjonsskjema?

Du kan komme til reklamasjonsskjemaet enten ved å trykke på «Retur/reklamasjon» i venstremenyen på startsiden eller ved å trykke på «Reklamasjon» i menyen øverst på siden.

Da åpnes en ordreoversikt som viser ordre det kan reklameres på ut fra reklamasjonsfristen på 24 timer. Åpne ordren det gjelder og velg «For reklamasjonssak klikk her».

Du må fylle ut hvem som sender inn reklamasjonen, kontaktinfo og eventuelle merknader. Hvis reklamasjonen gjelder transportskade, lekkasje eller andre produktfeil, setter vi stor pris på om du kan laste opp bilde(r).

Under dette finner du alle varene som er levert på ordren. Her velger du årsak til reklamasjonen på den/de varelinjen(e) det gjelder. Antallet sender du inn i STK/F-pak, altså 10 STK hvis reklamasjonen for eksempel gjelder et helt brett med Tinemelk® Lettmelk.

Enkelte reklamasjonsårsaker krever noe mer informasjon – som dato og produksjonsnummer. Felter for dette dukker opp når du velger disse årsakene.

Når reklamasjonen er sendt inn, kan du følge behandlingen i følgende statuser: «Til behandling» (ved innsendelse), «Til kreditering», «Kreditert» og eventuelt «Ikke godkjent».

Hvordan finner jeg kopi av faktura/følgeseddel?

Når du logger inn i TINE Handel, finner du «Ordre og faktura» på venstre side. Klikk på denne, og du får opp din ordreoversikt, fakturaoversikt og fastordreoversikt. Du kan åpne fakturaer til høyre for ordrene i ordreoversikten, eller søke opp eldre fakturaer under fakturaoversikten.

Hvorfor får jeg ikke beskjed om manko på varer som er OK ved innsending av ordre?

Når du sender inn din ordre, sjekkes lagersaldoen mot vårt lager. Hvis vi er tomme for en artikkel, vil du få beskjed slik at du kan gjøre endringer på din ordre. Dessverre er det slik at lagersaldoen i våre systemer ikke alltid stemmer overens med det fysiske lageret, og vil dermed bli nullet ved pakking. Dette kan for eksempel skje hvis vi har varer som må tas ut av lagerbeholdningen på grunn av kort holdbarhet. Vi har dessverre ikke anledning til å kontakte kundene våre når dette skjer.

Vil varene det er manko på bli lagt i restordre (leveres når de kommer på lager)?

Nei, vi bruker ikke restordre, så det vil dessverre ikke bli etterlevert. Dersom vi har manko på en artikkel, kan du legge inn en ny ordre til en senere leveringsdag.

Hva er en «D-pak»?

D-pak er en forkortelse på «detaljistpakning». I en D-pak kan det være en eller flere stykk (F-pak/forbrukerpakning). Når du leser en varelinje, for eksempel for TineMelk Lett 1 liter, står det D-pak 10. Dette vil si at en D-pak inneholder 10 liter.

Jeg vil gjerne at dere sørger for at jeg får best mulig holdbarhet på det jeg bestiller. Kan dere passe på det?

Vi har stor rullering på veldig mange av våre artikler, og det er lik rullering for alle kunder. Vi har minstekrav på holdbarhet ut til kunde. Minsteholdbarheten kan du se under produktdetaljer for artikkel i Produktliste.

Hvor finner jeg mitt plankjøp?

Det som tidligere ble kalt «Plankjøp» heter nå «Mine favoritter». Du finner «Mine favoritter» på venstre side når du logger inn på TINE Handel.

Hvor mye er merverdiavgiften (mva) på?

Matmomsen, merverdiavgiften/mva, er per i dag på 15 %. Denne summen blir lagt til ordren din på slutten av bestillingen. Prisene som vises på TINE Handel er uten mva.

Hvor mye grøt skal jeg beregne per porsjon?

Vi beregner at én kilo grøt gjennomsnittlig holder til fire barn eller til tre voksne. Les mer om mengdeberegning av grøt her.

Hvor finner jeg brukerveiledninger for TINE Handel?